Minder is Meer

Werkgevers binnen het MKB zijn praktische mensen die hun producten of diensten met succes in de markt willen zetten. Als ondernemer kennen zij hun markt en hun klanten. Personeelszaken wordt vaak op gevoel uitgevoerd. De ondernemer staat dicht bij zijn mensen en weet wat zij wel en niet kennen en kunnen. De MKB werkgever zit dan niet te wachten op een adviseur die eens even breedvoerig het personeelsbeleid komt inrichten. Daarin geldt voor hen: MINDER IS MEER!

Wat heeft MKB werkgever nodig?

Vooropgesteld weet iedere MKB werkgever heel goed wat hij nodig heeft: goede en loyale medewerkers. Een goede boekhouder of accountant die de loonadministratie verzorgt en vaak ook helpt bij het opstellen van de arbeidscontracten. Heeft diezelfde MKB werkgever dan geen personeelsbeleid nodig? Jawel, maar dan op de momenten waarop hij dat nodig vindt.

Wanneer heeft MKB werkgever HRM advies nodig?

De eerste contacten met mijn opdrachtgevers (werkgevers) in het MKB ontstaan wanneer zich problemen in een arbeidsrelatie voordoen. Bijvoorbeeld bij een ingewikkeld geval van ziekteverzuim, of bij een arbeidsrechtelijk probleem. Maar ook wel wanneer de werkgever het gevoel heeft dat zaken onderling, tussen medewerkers, niet lekker zitten. Dan wil de werkgever snel en gedegen geholpen worden. Daarna ben ik weer weg als adviseur. Nee, niet voor altijd. Deze werkgevers komen altijd weer terug, omdat ze zich goed ondersteund hebben gevoeld. In ieder geval bij een volgend probleem, weten ze mij te vinden. Zo ontstaat er een langdurige relatie waarin de MKB werkgever zelf bepaalt wanneer en hoe hij van mijn deskundigheid gebruik maakt.

Wie is voor de MKB werkgever de beste HRM adviseur?

Voor vrijwel alle werkgevers in het MKB geldt, dat de adviseur die hij inschakelt het MKB door en door moet kennen. Dat de adviseur tot op het bot weet en voelt wat de MKB ondernemer bezighoudt. Dat de adviseur exact weet waar de MKB ondernemer tegenaan loopt; wat hij op zijn pad tegenkomt. Zo zal bijvoorbeeld een supermarktondernemer niet in zee gaan met een adviseur die de branche niet kent.

Waarvoor heeft de MKB werkgever een HRM adviseur nodig?

Zoals hiervoor al gezegd: wanneer zich een probleem voordoet op het personele vlak, wil de ondernemer direct bij zijn adviseur terecht kunnen voor ondersteuning. Ik heb ook opdrachtgevers die regelmatig een praatje willen maken, waarin ik als een sparringpartner fungeer. De opdrachtgever houdt me voor hoe hij met bepaalde personeelszaken omgaat, en wil van mij horen wat ik daarvan vind. Niet in termen van goed of fout, maar met de intentie te leren hoe tot verbetering van zijn handelen te komen. Natuurlijk wordt het op prijs gesteld, wanneer ik mijn opdrachtgevers ongevraagd informeer over nieuwe ontwikkelingen die voor hun bedrijfsvoering van essentieel belang zijn.

Praktijkvoorbeelden:

Een supermarktondernemer, met ca. 175 medewerkers in dienst, schakelt mij alleen in wanneer zich zaken voordoen waarbij hij mijn deskundigheid nodig heeft. Soms is dat eens per jaar, soms is dat meerdere keren per jaar. Toch is dit voor mij een bestendige klant relatie.

Een metaalbedrijf, met ca. 90 medewerkers, regelt zelf alle personeelszaken. Voor puur technische kwesties, zoals benchmark van het loongebouw, of het herschrijven/actualiseren van het personeelshandboek, word ik gevraagd. Eens in de 3 maanden word ik gevraagd voor een gesprek, waarin de directie de voor haar belangrijke personele zaken met mij wil doorspreken.

Minder is meer

Door kwaliteit te leveren op momenten dat de MKB werkgever daarom vraagt, ontstaat een bestendige klant relatie. Hij weet daardoor dat hij op ieder moment op mij kan terugvallen. Maar mijn opdrachtgevers weten ook dat ik nimmer zal proberen hen adviezen of diensten door “strot te duwen” waar ze niet op zitten te wachten. Daardoor ontstaan relaties die langdurig zijn, met wederzijds vertrouwen en respect. En zo is minder meer voor mijn opdrachtgevers en voor mij.

Een reactie plaatsen